Wednesday, May 22, 2013

Tips membeli DSLR


Tips Nak Beli DSLR - Tarmizi Syukri


Tips-tips kat bawah bedasarkan kisah benar semasa aku membeli dslr & semasa tolong kawan2 survey kamera.

1. Ukur ketebalan dompet 
Tgk bajet, tapi untuk beginner ckup beli kamera entry level, harga lbh kurang 2000+-
2. Brand kamera
“Beli C atau N sebab yang lain tak bagus”, dialog ni biasa kluar dari mulut para gerhead @ mereka yg merasakan brand yang mereka pakai best sangat. Perlu diingatkan di sini, x penting jenis kamera, kalu beli yg hg 10 juta pun tapi pakai auto mode baik x payah. Pilih brand yang korang rasa serasi dengan tangan korang. Pegang dulu jenis2 kamera yang ada d pasaran sama ada Nikon, canon, sony, Olympus,pentak dsb. Klu rasa sesuai dengan tangan, tak terlalu berat, lepas tu baru tgk function.
3. Nak shoot apa?
Jenis kamera yang korang pilih kadang2 bergantung kpd apa subjek yang korg nak shoot. Contohnya kalau korg suka shoot gambar aksi seperti sukan dan sebagainya, kamera yang 5 fps (frame per second) ke atas patut menjadi pilihan. Klu landkap tak perlu fps yang tinggi. Satu lagi, aku pernah terbaca dalam forum fotografi, forumers ada bgtau yang Nikon is best for landscape & canon is best or portrait. Tak taula sejauh mana kebenaran sbb aku pakai sony, like no others..hehe…
4. Lens
Selain jenis kamera, lens antara perkara yang perlu juga di ambik berat. Biasanya dslr akan dijual beserta pakej lensa yang berlainan. Contoh sony a300 yang aku beli 2 tahun yang lepas disertakan dengan lens 18-70mm & 55-200mm, sesuai untuk pelbagai keadaan. Nikon d90 pulak dengan lensa 18-105mm manakala Canon biasanya dengan pakej 18-55mm.
Jika korang nak beli dslr sekadar suka-suka, 18-55mm dh cukup ok, boleh cover indoor dan outdoor sekali. Bagi yang suka travelling pulak, lens 18-250mm sangatla sesuai, sebab tak perlu nak tukar-tukar lens. Kalau wedding pulak 18-105mm dah cukup bagus dan kalau nak skodeng, bolehla angkat 70-200mm atau terus sambar je 70-400mm.
Kalau nak cerita pasal lens ni 10 muka surat pun tak abis, kalau free nnti aku buat entri pasal lens pulak untuk beginner senang faham, kalau dah expert tak payahla baca.
5. Banding harga & free gift
Sangat penting jika korang sayangkan duit, kalau tak sayang, abaikan tips ini. Jangan lupa bandingkan free gift, ada kedai yang bagi banyak free gift, ada kedai yang kedekut. Biasanya free gift yang korang akan dapat bila beli kamera seperti tripod, kad memori, screen protector, beg & cleaning kit.

6. Tengok kedai

Kalau pekerja atau tokei kedai layan kita macam sampah, sila beredar segera dan sebar2kan nama kedai tu supaya takda customer yang datang kedai tu lagi. Biarla harga mahal sikit asalkan layanan tip top.
7. Stabilizer
Stabilizer merupakan satu fungsi/sistem pada kamera untuk mengurangkan gegaran yang menyebabkan gambar menjadi ‘blur’. Ada banyak jenis image stabilizer (IS), namun yang biasa digunakan pada dslr terkini ialah Lens-based Image Stabilization dan Sensor-shift Image Stabilization. Brand-brand seperti Canon dan Nikon menggunakan Lens-based IS, manakala Sony, Pentax, Fujifilm & Minolta menggunakan sistem Sensor-shift IS.
Jadi, apa bezanya antara Lens-based IS dan Sensor-shift IS bagi mereka yang nak beli dslr pertama?
Bagi pengguna nikon dan canon, IS terletak pada lens dan bukan pada body kamera. So kalau nak beli lens, kenala cari lens yang ada IS, kalau tak kemungkinan besar masa ambik gambar banyak gambar akan blur ( jika menggunakan slow shutter atau lens zoom) dan untuk pengetahuan, lens2 yang ada IS agak mahal, dan sesuai untuk mereka yang berpoket tebal sahaja.
Brand2 seperti sony dan olympus pulak tidak perlu risau  sama ada lens ada IS atau tidak sebab IS dah ada dalam body kamera. So untuk brand2 ini, apa2 lens pun sesuai termasuk lens2 lama seperti minolta.
Kesimpulannya, lu fikirla sendiri..hehe..
8. Tengok orang kat sebelah
Maksudnya tengok2kan kawan2 korang, ramai pakai brand apa? Kalau ramai pakai canon, beli la canon, kalau nikon, beli la nikon & kalau sony, beli le sony. Nanti nak share lens atau aksesori lain senang, kawan nak ajar pun senang sebab brand sama.
Faiz Marjan said :
So inilah Tips yang korang kena tengok sebelum buat keputusan nak beli sebuah DSLR . Amacam syok kn baca Entry ni ? Tips ini dikarang khas oleh Tarmizi Shukri iaitu pemilik Blog TarmiziShukri's Blog. Korang pegilah singgah blog dia, banyak gila ilmu kat sana! Kalau tak nanti menyesal punya korang. PERCAYALAH PADA KATA-KATA KU INI !ahha :) Abang ni adalah Blogger Lelaki yang paling aku Minat & Respect , dah beratus ke beribu kali aku singgah blog dia ! haha lgpun setiap kali aku tanya soalan kat blog atau facebook, dia sentiasa bg jawapan dan penerangan balik kau tahu. Kau ingat senang nak jumpa orang friendly macam ni ? haha xkan. sebab lain adalah dia ni dah jadi macam guru aku kat dunia photography ni, selain dari tu, aku timba ilmu dari penulisan Abg Saiful Nang jgak . Aku stakat ni baru je berjinak-jinak setahun dua ni dalam teori fotografi, ONLY teori dulu. sbb aku pun masih tgah save budjet lg nak grab any DSLR soon. In Sha Allah . *bkan ank orang kaya lah kan , ahha , so kna menabung bak kata Abg Tarmizi. tapi still tak tahu nak ambik D90 yang ada auto-focus ! atau D5100 yang ada flip screen mudah untuk movie recording ! atau terus angkat D7000 yang sangat hebat tapi mahal sikit lah, rm800 jgak lah lebih , tapi takut-2 nanti bila dah beli yang biasa punya ( D90 , D5100 ) nanti terasa rugi plak, menyesal dikemudian hari sbb tak tambah duit nak beli D7000 pnya. padahal beza rm800 je , je lah sngat kan ? byk jgak tu bg standard stdnt cam aku , ahah! tapi takut rugi + menyesal . lol ==' acane ni ? bagilah pendapat korang! alih topik lah* ahha! tahun ni hari jadi aku, xde orang nak belanja aku kek ni ke ?

laparlah malam ni tiba-tiba ==' . hahah! btw aku dah kurang makan sekarang! pcaya atau tidak berat aku dah turun 5 kg blan lpas , bulan ni xtahu, harap-harap turun lagi lah . tapi masalahnya setiap kali aku jumpa orang, semua akn cakap , " wey asal kau makin gemok sekarang? " . aku pun macam wt fish ? aku dah turun berat wey , apsal orang nampak aku makin ( T_T ) lol ! konfiuslah aku, time form 6 dulu aku pnya berat makin naik 5kg over tapi bebudak prempuan tegur aku dah turun berat ke ? huh . adakah aku tak normal ? Aku masih tertanya-tanya >_< !

btw nah nak kongsi status facebook aku hari ini guys :

How come i become so damn quiet to all peoples around me ? Where are those self-confident i had before ? Peoples from the past thought me to be so different ? but ya , i admit that too , i am ==' . Peoples will never be the same ! but for me, it is just too much guys ! I don't even recognize my dear self . If yesterday I am an arrogant man who speaks loud and hurts your heart ! Today it's gonna be so different, I am a silencer but i broke peoples heart into a million little pieces. If everyone is thinking about their greater future , the position and the reality. I am not ! Why ? Everyday i learn to understand everything but i end up on thinking damn things, University life is not belong to me ! I am too stupid to be a student ! I am Zero ! I am tired ! Why? Never asks! I don't even know the answer? but the Deen of Allah bring me here, I am grateful. In the end, I wish i could run to the beach, shouting loudly and all the problems gone. but i know it just a fantasy of mine. How come i become nothing when i am something ? I never had an answer, that's why I'm smiling much :)
Hah dah bace tak ? Ini benda yang tiba-tiba aku terfikir pasal diri aku , ahha , lawak kan ? tapi realitinya aku masih Lost kawan-kwan semua, aku sendiri tak paham diri aku , hehe , say go on . Assalamualaikum and Selamat Malam Semua ! Good Nite <3

No comments:

Post a Comment