Wednesday, May 15, 2013

CR7


MEMBAZIR (atau bermewah-mewah menyalahi syariat) itu adalah saudara syaitan, kata Nabi Muhammad SAW. 

Kini bintang Real Madrid Cristiano Ronaldo telah membuat keputusan mengejut dengan mendonasikan 1.5 juta euro diperuntukkan untuk kebajikan anak-anak Palestin.

Demikian dilaporkan Russia Today, Jumaat, bintang Team Nasional Portugal itu menyerahkan Sepatu Emas yang diperoleh pada 2011 kepada Yayasan Real Madrid untuk dilelong. 

Yayasan tersebut kemudian mengadakan acara lelong dan dana terkumpul disumbangkan untuk pendidikan anak-anak di Jalur Gaza dan Tebing Barat.

Keputusan Ronaldo itu sesuai dengan kebijaksanaan Los Blancos yang baru-baru ini membawa United Nations Relief and Works Agency (UNRWA) bagi mendidik 10 ribu anak Palestin. 

Kedua belah pihak melakukan nota kesefahaman untuk berusaha membangunkan anak-anak penghuni Jalur Gaza dan Tebing Barat agar melalui program pengenalan bola sepak.

Dana itu juga bakal digunakan Yayasan Real Madrid untuk pembangunan 167 sekolah di 66 negara. Khusus CR7, bantuan ke Palestin bukan kali pertama dilakukannya. 

Kedermawanan yang ada dalam dirinya sudah ditunjukkan dengan melelong kasut sukan yang dihelat Yayasan Real Madrid pada tahun lalu. 

Dana yang terkumpul semuanya disumbangkan untuk pembangunan sekolah di Jalur Gaza yang hancur akibat serangan brutal Zionis pada 2009.

Kini beliau telah membuktikan, beliau bukan saudara syaitan, beliua sanggup berkorban hartanya, bukan seperti pekaya-pekaya pembazir, tidak kira bangsa Arab, Ajam atau Melayu, di negara mana dan agama apapun.

No comments:

Post a Comment