Monday, January 7, 2013

Adakah anda Layak menjadi Seorang Pemimpin ?



Pemimpin adalah orang yang memimpin sebuah komuniti sama ada ia besar mahupun kecil. Namun pada zaman sekarang, bukan mudah untuk mencari pemimpin yang adil dan amanah terhadap tanggungjawabnya.
Melayukini.net – Ciri Pemimpin Perwatakan Rasul (Menarik!)| Bukan mudah untuk menjadi pemimpin. Sedikit sangat jumlah di kalangan manusia yang memiliki ciri-ciri serta syarat-syarat kelayakan sebagai pemimpin. Lebih-lebih lagi, kita kita seperti semakin terasa bahang Pilihanraya Umum kelak. Masing-masing tertunggu-tunggu bilakah Perdana Menteri mahu mengumumkan pembubaran ahli kabinet.

1.     Lemah-lembut Dalam ajaran Islam, pemimpin itu adalah orang yang sangat berwibawa dan berupaya membawa manusia kepada Tuhan, punya ilmu untuk menunjuk ajar manusia dengan syariat Tuhan, mampu mendidik hati manusia ke arah iman dan taqwa, mampu menjinakkan nafsu manusia sebagaimana dia menundukkan nafsu dirinya sendiri. Sifat-sifat kekhalifahannya sangat menonjol dan sekaligus sifat-sifat kehambaannya juga seiring, yakni sangat menonjol. Dialah yang berperanan menghubungkan hati manusia kepada Tuhan. Ketahui apakah Ciri Pemimpin Perwatakan Rasul.


2. Kasih sayang dan pemurah
3. Tidak emosi
4. Mendoakan penentang
6. Mengingatkan kepada Tuhan dan menyedarkan kepada mati
7. Tutur kata dan bahasanya sangat dijaga
8. Tenang menerima ujian
9. Tidak senang dengan pujian
10. Tidak menjawab kejian
11. Marahnya dalam batas syariat
12. Selalu memberi maaf
13. Sedikit gurauan dan tidak bercakap lucah
14. Mendengar pandangan
15. Peka dengan kehidupan rakyatnya
16. Sangat sabar dengan kerenah manusia
17. Adil pakaiannya
18. Pemurah tradisinya
19. Cita-cita dan kemahuannya tinggi dan keras
20. Tidak mengugut sesiapa
21. Tidak kecewa dan putus asa
22. Musuhnya sangat benci biarpun hati mereka mengakui kebenaran yang dibawanya.
23. Sangat mencorak masyarakat dan bukan masyarakat yang mencoraknya kerana dia mempunyai prinsip yang teguh.Prinsip hidupnya adalah syariat Tuhan yang amat sempurna yang tidak berubah sepanjang zaman.
24. Percakapannya atas dasar ilmu yang termasuk dari sumber ilham dalam memahamkan sesuatu ajaran Islam.
25. Tidak menjawab tuduhan. Atau kalau perlu menjawab tuduhan sekadar menjelaskan sesuatu kekeliruan atau untuk tujuan menghilangkan fitnah.
26. Tidak mendabik dada atas kejayaan, untuk menghindari syirik khafi kerana menafikan Tuhan dan merasakan dirinya yang berbuat dan yang menempah kejayaan.
27. Tidak sombong dan menjauhi diri dari mengungkit jasa-jasanya.
28. Merendah diri atau tawadhuk.
29. Bercakap bila perlu, dan banyak diamnya.
30. Tiada kerja yang sia-sia.
31. Dirinya menjadi contoh atau model

Melayukini.net - Untuk menjadi seorang pemimpin bukanlah satu perkara yang mudah, kita memerlukan sikap ada rasa tanggungjawab dan amanah dalam semua aspek. Jika pemimpin yang tidak bertanggungjawab dalam kepimpinannya, maka akan binasalah rakyatnya dan ini akan ditanya oleh Allah SWT di akhirat kelak.


Ciri-ciri pemimpin mengikut Islam

Memetik dari artikel Kepimpinan dalam Islam (ciri-ciri dan akhlak) di blog kumpulan PMRAM sini, adalah ciri-ciri atau syarat menjadikan kepimpinan dalam Islam berdasarkan ayat-ayat Quran.

Huraian kepada ciri-ciri tersebut boleh dirujuk kepada laman web tersebut. Kami hanya memberi komen sendiri.

Pertama: Muslim (Islam), Akil Baligh dan Lelaki

Maka bertanya kita, apa perlu perjuangan yang konon-konon untuk Islam tetapi akan memilih Perdana Menteri dari kalangan seorang yang disyaki amalan dan pandangan Islamnya.

Bukan saja itu, ia secara terang-terang bersekongkol dengan musuh Islam di Israel dan Amerika Syarikat.

Apa erti perjuangan untuk Islam jika akhirnya bersedia menerima pemimpinan dari kalangan kaum bukan Islam yang terang-terang memnentang agenda negara Islam dan mungkin sekali, Islam dan tudak memajukan orang Islam tapi akan lebih kepada kepentingan kaumnya sendiri.

Kedua: Adil

Apa erti menjanjikan keterbukaan, kebebasan dan samarata tetapi ianya tidak adil kepada kaum dan giolongan si miskin dan serba kekurangan dan hanya memperkaya dan memperkuasakan kaum bukan Islam?

Mencapai keadilan dalam kepimpinan dalam Islam memerlukan kepandaian dan kebijaksanaan, bukan hanya pandai berceramah, dan hanya cakap-cakap yang terlalu ideal tanpa rancangan perlaksanaan yang kukuh atau lain kata, retorik.

Ketiga: Berilmu

Dalam hal ini, kita perlu tanya apa erti perjuangan yang bertempik atas nama Islam jika tiada antara pemimpinnya seorang yang layak dan berkebolehan serta berilmu dalam mentadbir negara untuk menggantikan pemimpin yang ada yang sudah dari kalangan orang Islam?

Keempat: Mempunyai kuasa dan kemampuan

Selama pernah memang jawatan dalam kerajaan hingga ke jawatan kedua tertinggi dalam kerajaan, adakah dia menunjukkkan kemampuan untuk mentadbir yang lain dari kemampuan bercakap?

Peminpin tersebut menuduh dan merancang pemimpin yang ada dengan pelbagai tuduhan dan fitnah. Selain perlu difikirkan samada itu adalah akhlak yang dibenarkan dalam Islam, tanya juga samada itu adalah apa yang dia sedia lakukan apabila memegang tampuk kuasa kelak?

Ingat bahawa dia pernah salahguna sedikit kuasa yang ada dan menzalimi beberapa orang untuk hanya menyelamatkan dirinya. Apa jadinya apabila kuasa mutlak ada padanya? Jangan hairan jika rakan dalam perkongsian kuasa pun akan dipenjarakan untuk mengekalkan dirinya.

Kelima: Beradab mengikut akhlak islam

Pemimpin itu mestilah mampu memberi contoh tauladan mengikut akhlak islam kepada diri dan orang di bawah pimpinanya. Tanya diri kita adakah riawayat hidup dan tingkah laku pemimpin pilihan mereka itu pemimpin Islam yang boleh diambil contoh?

Selain itu, di dalam dirinya mestilah mengandungi sifat ikhlas, jujur, tidak angkuh, ria dan sebagainya malah seorang pimpinan haruslah mempunyai sifat-sifat yang terpuji dan jauh dari sifat-sifat yang terkeji.

Keenam: Sempurna pancaindera dan sihat tubuh badan

Sempurna pancaindera dan kesihatan tubuh badan pemimpin tersebut digunakan untuk apa?

Pemimpin yang ada tidak sempurna dan ada kekurangan tapi dia ikhlas, dan jujur untuk memberi kemudahan dan kesenangan kepada rakyat. Pemimpin yang mahu menggantikannya kata dia sempurna tapi adakah dia sempurna?

Adakah kekurangan yang ada pada peimpin yang ingin menggantikan yang ada boleh menjanjikan kejayaan dan kemerdekaan terjamin kepada rakyat dan negara?

Fikirkan dan muhasabah ...

MANHAL atau nama penuhnya Markaz Pengumpulan Kajian dan Hasilan Penyelidikan merupakan satu badan berkanun yang bernaung di bawah Badan Pengetahuan dan Penyelidikan (BPAP), Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir (PMRAM).

Idola Saya : Ustaz Fathul Bari Mat Jahaya

Soalan rakan-rakan : Kenapa aku tengok apabila ada rancangan UAI ( Ustaz Azhar Idruz ) , kau langsung tak tergelak atau senyum , adakah kau tak tertarik dengan rancangan agama macam tu ?

Jawapan: Maaf , Sebenarnya aku okay saja dengan rancangan islam macam ni , bagus , cuma pada aku , minat individu , aku lebih suka tgk ceramah dari orang yg agak serius dan sometimes2 je funky macam Dato' Dr. Haji. Mohd Fadzilah Kamsah , bg aku tak kisahlah dari sapa kita menuntut ilmu , yang penting ikhlas , so  I.S.A diberkati Allah S.W T , dan aku xnak lah korg salah anggap sebabkan aku penah gaduh ngn roomate aku yang wrga besut  (terengganu-kelantan) , aku terus xsuka bdk kenegerian sana ? taklah smpai mcm tu skli , even best'classmate & hostel aku pun aku byk kwn baik ngn bdk klantan , jiran bilik baru , kun , alif , faris sume .. group lpak aku , din , afiq , hanif , ijat , pok sume bestfrnd ape ~, Even Pak Usu ngn Mak Usu aku(Org Kelantan) menetap kt Kelantan , So harap pas ni xde yg brmasam muka ngn aku  ^_^ , yang pasti aku akan berusaha untuk tegur2 korg2 n ubah sikap aku yg nmpk sombong ni , In Shaa Allah .



INFO+

Senarai 50 Pemimpin Islam Paling Berpengaruh di Dunia ini dipetik dari buku “The 500 Most Influential Muslims In The World” yang diterbitkan oleh The Royal Islamic Strategic Studies Center. Turut tersenarai dalam buku tersebut ialah Tuan Guru Dato’ Nik Aziz Nik Mat  di tempat ke-42. Berikut adalah senarai nama-nama Pemimpin Islam Paling Berpengaruh di dunia:
The top 50
1. His Majesty King Abdullah bin Abdul Aziz Al Saud, King of Saudi
Arabia, Custodian of the Two Holy Mosques
2. His Eminence Grand Ayatollah Hajj Sayyid Ali Khamenei,
Supreme Leader of the Islamic Republic of Iran
3. His Majesty King Mohammed VI, King of Morocco

4. His Majesty King Abdullah II bin Al Hussein, King of the
Hashemite Kingdom of Jordan
5. His Excellency Recep Tayyip Erdogan, Prime Minister of the
Republic of Turkey
6. His Majesty Sultan Qaboos bin Sa’id al Sa’id, Sultan of Oman
7. His Eminence Grand Ayatollah Sayyid Ali Hussein Sistani, Marja of the Hawza, Najaf
8. His Eminence Sheikh Al Azhar Dr Muhammad Sayyid Tantawi,
Grand Sheikh of the Al Azhar University, Grand Imam of Al
Azhar Mosque
9. Sheikh Dr Yusuf Qaradawi, Head of the International Union of
Muslim Scholars
10. His Eminence Sheikh Dr Ali Goma’a, Grand Mufti of the Arab
Republic of Egypt
11. His Eminence Sheikh Abdul Aziz Ibn Abdullah Aal al Sheikh,
Grand Mufti of the Kingdom of Saudi Arabia
12. Mohammad Mahdi Akef, Supreme Guide of the Muslim
Brotherhood
13. Hodjaefendi Fethullah Güllen, Turkish Muslim Preacher
14. Amr Khaled, Preacher and Social Activist
15. Hajji Mohammed Abd al Wahhab, Ameer of the Tablighi Jamaat,
Pakistan
16. His Royal Eminence Amirul Mu’minin Sheikh as Sultan
Muhammadu Sa’adu Abubakar III, Sultan of Sokoto
17. Seyyed Hasan Nasrallah, Secretary General of Hezbollah
18. Dr KH Achmad Hasyim Muzadi, Chairman of Nahdlatul Ulama,
Indonesia
19. Sheikh Salman al Ouda, Saudi Scholar and Educator
20. His Highness Shah Karim al Hussayni, The Aga Khan IV, 49th
Imam of the Ismaili Muslims
21. His Highness Emir Sheikh Mohammed bin Rashid al Maktoum,
Ruler of Dubai, Prime Minister of the United Arab Emirates
22. His Highness General Sheikh Mohammed bin Zayed al Nahyan,
Crown Prince of Abu Dhabi and Deputy Supreme Commander
of the UAE Armed Forces
23. Sheikh Dr M Sa’id Ramadan al Bouti, Leading Islamic Scholar in
Syria
24. His Majesty Sultan Haji Hassanal Bolkiah Mu’izzaddin
Waddaulah, Sultan and Yang Di-Pertuan of Brunei Darussalam
25. His Eminence Professor Dr Sheikh Ahmad Muhammad al Tayeb,
President of Al Azhar University
26. His Eminence Mohammad bin Mohammad al Mansour, Imam of
the Zaidi Sect of Shi‘a Muslims
27. His Eminence Justice Sheikh Muhammad Taqi Usmani, Leading
Scholar of Islamic Jurisprudence, Pakistan
28. His Excellency President Abdullah Gül, President of the Republic
of Turkey
29. Sheikh Mohammad Ali al Sabouni, Scholar of Tafsir
30. His Eminence Sheikh Abdullah Bin Bayyah, Deputy-Head of the
International Union of Muslim Scholars
31. Her Eminence Sheikha Munira Qubeysi, Leader of the Qubeysi
Movement
32. His Eminence Sheikh Ahmad Tijani Ali Cisse, Leader of Tijaniyya
Sufi Order
33. Sheikh al Habib Umar bin Hafiz, Director of Dar al Mustafa,
Tarim, Yemen
34. Khaled Mashaal, Leader of Hamas
35. Professor Dr M Din Syamsuddin, Chairman of Muhammadiyya,
Indonesia
36. Maulana Mahmood Madani, Secretary General of Jamiat Ulemae-
Hind, India
37. Sheikh Habib Ali Zain al Abideen al Jifri, Director General of the
Tabah Foundation, UAE
38. Sheikh Hamza Yusuf Hanson, Founder of Zaytuna Institute, USA
39. His Eminence Sheikh Professor Dr Mustafa Ceric, Grand Mufti
of Bosnia and Herzegovina
40. His Excellency Professor Dr Ekmelledin Ihsanoglu, Secretary
General of the Organization of the Islamic Conference
41. General Mohammad Ali Jafari, Commander of the Revolutionary
Guard, Iran
42. Dato’ Haji Nik Abdul Aziz Nik Mat, Religious Guide of the Islamic Party of Malaysia
43. Motiur Rahman Nizami, Ameer of the Jamaat-e-Islami,
Bangladesh
44. Professor Sayid Ameen Mian Qaudri, Barelwi Leader and
Spiritual Guide
45. His Holiness Dr Syedna Mohammad Burhannuddin Saheb, 52nd
Da‘i l-Mutlaq of the Dawoodi Bohras
46. Dr Abdul Qadeer Khan, Pakistani Nuclear Scientist
47. Professor Dr Seyyed Hossein Nasr, Islamic Philosopher
48. Abdullah ‘Aa Gym’ Gymnastiar, Indonesian Preacher
49. Sheikh Mehmet Nazim Adil al Qubrusi al Haqqani, Leader of
Naqshbandi-Haqqani Sufi Order
50. His Excellency Dr Abd al Aziz bin Uthman Altwaijiri, Secretary
General of the Islamic Educational, Scientific and Cultural
Organization


 p/s Admin bukan dari mana-mana pihak politik *Thanks
Marilah muhasabah diri untuk jadi bakal Pemimpin yang Baik pada negara , keluarga dan diri sendiri ^_^

2 comments: